Zorg op onze kleuterschool, een gedeelde opdracht!
Wanneer een kleuter(tje) onze school binnenstapt, hebben al heel wat mensen voor hem/haar gezorgd. Ouders dragen hun kind over in onze handen. We zijn blij om het vertrouwen dat zij ons geven en willen hun zorg zo goed mogelijk verder zetten.
Praten helpt altijd!
Ouders en familie, leerkracht, CLB, leerondersteuner, logopediste, kinesiste, thuisbegeleiding… elk heeft zijn/haar belangrijke inbreng! Dit vraagt om regelmatig contact met elkaar: informeel en formeel. We sporen ouders aan om oudercontacten bij te wonen en bieden kinderopvang aan om dit te vergemakkelijken. Wanneer meer overleg nodig is, worden momenten gezocht waarop alle gesprekspartners zich vrij kunnen maken. De zorgcoördinator onderhoudt de contacten met externen en nodigt hen indien nodig, uit op deze momenten. Op deze manier werken we als school bewust mee aan het netwerk rond het kind.
Belangrijke informatie mag niet verloren gaan!
Elke kleuter wordt gevolgd in het kindvolgsysteem (KVS). Dit is een persoonlijk dossier waarin alle gegevens van het kind bijgehouden worden: basisgegevens, evoluties van de verschillende ontwikkelingsdomeinen, getoetste vaardigheden en gevoerde gesprekken. De klasleerkracht is spilfiguur in het beheren van dit dossier. Overlegmomenten worden zowel structureel ingepland als op vraag. Wanneer het kind overgaat naar een volgende klasgroep, zorgt de klasleerkracht voor een overgangsdocument waardoor de continuïteit bewaard blijft. De zorgcoördinator bewaakt dit hele proces. Om de overgang thuis – school vlot te maken is een inschrijvingsgesprek voorzien. Bij de overgang naar een andere school, dragen we het kinddossier over aan de zorgcoördinator van de nieuwe school. Ouders geven hiervoor hun toestemming in het schoolreglement.
Onze drijfveer: welbevinden!
Een kind dat zich goed in zijn vel voelt is in staat tot optimaal leren en ontwikkelen. Daarom is het welbevinden van onze kleuters steeds het vertrek – en uitgangspunt van ons handelen. Vermits welbevinden stijgt waar men zich positief benaderd weet, door leerkrachten en leeftijdsgenoten, is het creëren van een sfeer van openheid en waardering de steeds weerkerende opdracht van elke leerkracht op onze school.